eerste graad info

Coaches 

De overstap van het lager onderwijs naar het eerste middelbaar is voor elke leerling een spannende belevenis. De vaste juffrouw of meester maakt plaats voor een heleboel ‘vakleerkrachten’. Hoewel er een groot team aan ondersteuners aanwezig is, missen onze leerlingen vaak die ene vaste vertrouwensfiguur of houvast zoals in de basisschool. In onze school wordt er daarom in de eerste graad aan elke klas een klascoach gekoppeld.

Een klascoach heeft één tot maximum twee klassen onder zijn of haar hoede. De coach is, naast de vakleerkracht, fysiek aanwezig in de lessen om de leerlingen te ondersteunen.

De coach observeert talenten en groeipunten, voert individuele gesprekken, helpt bij het ontdekken van alle facetten van ASS, ... Sommige leerlingen hebben moeite met planning en organisatie, anderen ondervinden moeilijkheden in communicatie, vrije tijdsinvulling of emotie-regulatie.

Per leerling stelt de coach een individueel plan op. Hierbij wordt, bij het aanleren van de tools die nodig zijn om te leren en te functioneren in een schoolomgeving en de bredere maatschappij, sterk ingezet op de talenten en sterktes van de leerling.

 

Speelplaatswerking

Sommige leerlingen hebben het moeilijk om de pauzes in te vullen of om zelfstandig tot rust te komen tussen de verschillende lessen door. Daarom kunnen onze leerlingen onder begeleiding van de leerlingbegeleiders terecht in de ‘spelletjesruimte’, een lokaal dat in directe verbinding staat met de speelplaats. Gezelschapsspellen, schaakborden, denkpuzzels, stripboeken en creatieve materialen zorgen ervoor dat onze leerlingen een fijne tijd hebben. Daarnaast organiseren we ook één keer per week schaken over de middag, voor zij die al kunnen schaken of zij die het graag willen leren. Eén keer per week wordt er voor de creatievelingen ook crea over de middag georganiseerd. De sportievelingen hebben de mogelijkheid om te sporten in de sportzaal of om deel te nemen aan één van de vele tornooien.

 

Info A/B-stroom

A-stroom:

· Voor leerlingen met een getuigschrift van het basisonderwijs.

· Het eerste en tweede middelbaar in de A-stroom bereiden voor op richting doorstroom of dubbele finaliteit.

· Via de basisopties “moderne talen en wetenschappen”, “kunst en creatie” en “economie en organisatie” bereiden we de leerling voor om een goede, geïnformeerde studiekeuze in de tweede graad te maken.

 

B-stroom:

· Voor leerlingen zonder getuigschrift van het basisonderwijs.

· Het eerste en tweede middelbaar in de B-stroom bereiden voor op finaliteit arbeidsmarkt.

· Via de basisopties “voeding en horeca”, “kunst en creatie” en “economie en organisatie” bereiden we de leerling voor om een goede, geïnformeerde studiekeuze in de tweede graad te maken.

Basisopties

In het tweede jaar kiezen onze leerlingen binnen de A-stroom 1 basisoptie van 5u. Binnen de B-stroom worden er twee basisopties van 5u gekozen.

Deze basisopties dienen als kennismaking waarbij de leerling op ontdekking gaat binnen het gekozen domein. Vanuit deze ervaringen kan er een weloverwogen keuze gemaakt worden voor de verdere studies.

De keuze van basisoptie is niet bindend voor de verdere studiekeuze en kan indien nodig doorheen het schooljaar aangepast worden.

 

Basisopties A-stroom

Basisoptie moderne talen – wetenschappen

Deze basisoptie is voor leerlingen die zowel interesse hebben in (vreemde) talen als in wetenschappen. De focus ligt op het verkennen van de samenleving aan de hand van verschillende talen en culturen om zodoende de communicatieve vaardigheden in het Nederlands, Frans en Engels te bevorderen. Dit in combinatie met een ontdekkingstocht in de wetenschappen. Er wordt onderzoekend geleerd in het labo en buiten de school.

Basisoptie economie en organisatie

Deze basisoptie is voor leerlingen met een economische interesse. Deze basisoptie bouwt verder op het vak economische en financiële geletterdheid (EFC), dat aangeboden wordt in het eerste jaar. Er wordt vertrokken vanuit herkenbare situaties uit de eigen vertrouwde leefwereld. Thema’s zoals het aankoopgedrag en het loon van consumenten, maar ook de werking van ondernemingen en organisaties komen aan bod.

Basisoptie kunst en creatie

Deze basisoptie is voor leerlingen die hun creatieve mogelijkheden willen ontdekken, gebruiken en ontplooien. Binnen een theoretische inleiding staat het kijken, voelen en luisteren naar kunst centraal. Zelf ontwerpen en creëren mag hier ook niet ontbreken en dit gebeurt via verschillende creatieve uitingsvormen zoals tekenen, schilderen, fotograferen, muziek maken, toneel spelen, …

 

Basisopties B-stroom

Basisoptie voeding en horeca

In de basisoptie voeding en horeca staat het maken van eenvoudige, gezonde en lekkere bereidingen centraal. Aan de hand van praktische opdrachten leren onze leerlingen huishoudelijke en professionele materialen gebruiken. Daarnaast is ook de theorie belangrijk: hygiënisch en veilig werken, gastvrij en klantgericht handelen. Deze basisoptie bereidt voor op de richting restaurant en keuken in de tweede graad.

Basisoptie economie en organisatie

Deze basisoptie is voor leerlingen met een economische interesse. Deze basisoptie bouwt verder op het vak economische en financiële geletterdheid (EFC), dat aangeboden wordt in het eerste jaar. Er wordt vertrokken vanuit herkenbare situaties uit de eigen vertrouwde leefwereld. Thema’s zoals het aankoopgedrag en het loon van consumenten, en de werking van ondernemingen en organisaties komen aan bod. Deze basisoptie is een voorbereiding op de richting organisatie en logistiek in de tweede graad.

Basisoptie kunst en creatie

Deze basisoptie is voor leerlingen die hun creatieve mogelijkheden willen ontdekken, gebruiken en ontplooien. Binnen een theoretische inleiding staat het kijken, voelen en luisteren naar kunst centraal. Zelf ontwerpen en creëren mag hier ook niet ontbreken en gebeurt via verschillende creatieve uitingsvormen zoals tekenen, schilderen, fotograferen, muziek maken, toneel spelen, …Deze basisoptie bereidt voor op de richting decor en etalage in de tweede graad.

This article was updated on 2 mrt. 2022